Tõsiasi on see, et akud, eriti liitium-ioon tüüpi akud, on kallis ja väärtuslik ressurss. Selleks, et seda ressurssi pikaks ajaks jätkuks, tuleb oma akude eest pidevalt heaperemehelikult hoolt kanda. Kuna paljud tegelikult ei teagi, mida teha selleks, et enda akudest maksimum võtta, siis see artikkel on neile - kogumik nõuandeid ja näpunäiteid, kuidas pikendada akude tööaega ja eluiga.
Kõrgel temperatuuril:
Kuumus on number üks aku jõudluse tapja. Enamus sellest tekib küll aku laadimisel ja koormamisel, ning sinna pole midagi parata, kuid liigse kuumuse vähendamiseks saab üht-teist igaüks ära teha.
Laadimistsükli lõpus eemalda aku laadijast, ning lase sellel enne uuesti kasutusse lükkamist paar minutit jahtuda. Nagu ennist mainitud, kuumeneb aku ka laadimise ajal, seega kohe pärast laadimistsükli lõppu seda kasutama hakates suurendad aku temperatuuri veelgi.
Kuumadel ilmadel hoia akusid jahedas, eemal otsesest päikesevalgusest. Kindlasti püüa vältida nende autosalongi jätmist, kui viimasele palav päike peale paistab. Sellistes kasvuhoonetingimustes võib temperatuur kiiresti väga kõrgeks tõusta. Võimaluse korral hoiusta akusid auto pakiruumis või muus jahedamas kohas.
Aeg-ajalt tasub käega aku temperatuuri katsuda. Kui see on sooja asemel tuliseks läinud, tee väike paus ja lase tööriistal varjulises kohas jahtuda. Lisaks temperatuuri langetamisele laseb see akuelementide keemial stabiliseeruda, pikendades ühelt laadimiselt saadavat tööaega. Heaks tavaks on vältida situatsiooni, kus aku on nii ülekuumenenud, et end ise välja lülitab.
Madalal temperatuuril:
Sarnaselt ülekuumenemisele on akude tapjaks ka külm. Külmast akust võib oodata märgatavalt lühemat tööaega ja väiksemat jõudlust. Madalate temperatuuride korral saad neid üles soojendada järgmiselt:
Vastupidiselt palavale ilmale võta külma korral akud salongi kaasa. Tõenäoliselt hoiad oma autosalongi teel tööle soojas, seda saab suurepäraselt ära kasutada. Pane akud kõrvalistmele, ning suuna üks ventilaator nende poole. Lastes akusid tee peal soojeneda saad nendega kauem töötada.
Hoia neid sees. Tehes välitöid kohas, mille lähedal on soe ruum, kasuta kindlasti võimalust hoida akusid ja laadijat siseruumis. Selle tulemusel saadud pikem tööaeg kaalub üldiselt üle ebamugavuse neid tööpaigast eemal laadimas ja vahetamas käia. Kui töö on tehtud, siis selle asemel, et lasta neil üleöö külmas garaažis olla, võta akud naise lahkel loal tuppa kaasa.
Kui tööpaigas sooja kohta pole, hoia akusid võimaluse korral päikese käes. Pannes aku ja laadija kohta, kus need saavad otsest päiksevalgust tõstab temperatuuri rohkem, kui varjus hoidmine.
Vibratsioon
Kahjuks ei ole väga palju, mida vibratsiooni vähendamiseks teha saaks, kuna enamus sellest tuleb tööriistast, ning tööst endast. Siiski püüa akudega ümber käimisel vältida järgmist:
Ole hoolas ja väldi akude maha pillamist. Olles palju keerulisema ehituse ja keemiaga, on tööriista akud midagi rohkemat, kui lihtsalt kimpu seotud AA patareid. Lisaks akuelementidele sisaldavad need ka mikrokontrollereid ja muid elektroonikakomponente. Hoia neid hästi.
Ära paiguta akusid nii, et need sõidu ajal ringi liiguda saaksid. Kindlalt tööristakasti pakitud? Muidugi. Lahtiselt pakiruumi visatud? EI. Iga kord, kui kiirendad, peatud või kurvi võtad, võivad su hinnalised liitium-ioonid millegi vastu lennata. Kusjuures on tekkiv jõud tihtipeale suurem, kui arvata võiks.
Niiskus
Me kõik teame, et vesi ja elekter ei sobi kokku. Seetõttu ei tohiks tulla üllatusena, et kohast, kus keegi või miski võib need kogemata märjaks teha, oma akud eemal hoida on hea idee. Nende korpused on küll kujundatud niiskust akuelementidest eemale juhtima, kuid kui kahju on tehtud, siis on tegutsemiseks juba hilja.
Jah, vahepeal on ilmtingimata vajalik ka vihmaga välitöid teha, kuid hoia vähemalt varuakud vihmast eemal tööriistakastis või katte all.
Igapäevane hoiustamine ja laadimine
Viis, kuidas me akusid laeme ja hoiustame on midagi, mille üle üldiselt kõige rohkem kontrolli omame. Sellest lähtuvalt võiks need olla ka esimesed asjad, mida endale sisse juurutada.
Võimaluse korral lae akusid enne nende täielikku tühjenemist, näiteks siis, kui laetustase on veel 15-25% (skaalal tavaliselt üks pulk). Selliselt laadides pikendad märgatavalt akude eluiga.
Hoiusta akusid poole laengu peal, eriti siis, kui tead, et lased neil kauem, kui paar-kolm päeva seista. Ka lihtsalt üleöö seistes on hea, kui neile mingi laeng sisse jääb. Sellel, miks tootjad akusid poole laenguga transpordivad on ka hea põhjus - siis on nende keemia kõige stabiilsem. Kusjuures töötavad akud selles seisundis ka oma kõrgeima potentsialiga.